[Seminar] WIGNER SZFI Seminar, június 25 - Bódi Balázs

Janos Asboth asboth.janos at wigner.mta.hu
2019. Jún. 20., Cs, 13:44:11 CEST

*WIGNER SZFI Szeminárium*
Magasharmonikusok keltése nemesgáz klasztereken (munkabeszámoló)

*Bódi Balázs*

MTA Wigner FK SZFI

2019. június. 25, kedd, 10.00, KFKI Telephely, I. épület 1. emeleti
Tanácsterem
Gáz atomok-molekulák közelébe intenzív lézerimpulzust fókuszálva annak
magasabb rendű felharmonikusai keltődnek, melyet megfelelő spektrális
szűrőn átengedve egyszerűen létrehozhatók néhány száz attoszekundum
hosszúságú impulzusok, melyeknek sok felhasználási területe van. Gázok
magasabb nyomáson klaszterekbe tömörülnek és a monomerekhez hasonlóan lehet
rajtuk magasharmonikusokat kelteni; ez hasonlóan működik, de a pontos
mechanizmus nem ismert, az irodalomban egymásnak ellentmondó eredmények
vannak különböző kísérletekkel, szimulációkkal és magyarázatokkal. Erre a
kérdésre kerestem megbízható választ.
A korábban Rayleigh módszerrel kalibrált klaszterméretet a háttérnyomás
változtatásával állítottam be, és az XUV jelet a meghajtó tér
ellipticitásának függvényében vizsgáltam. A mérési eredmények
kiértékelésekor kiderült, hogy az ellipticitás függvényében való lecsengés
a gáz anyagi minőségétől és a klasztermérettől is független, így
állíthatjuk, hogy a folyamat során visszaérkező elektron csak az elhagyott
atomon tud rekombinálódni, a klaszteren alapvetően nem delokalizálódik a
töltés.

Minden érdeklődőt szívesen látunk!

Asbóth János
szfi-seminar at wigner.mta.hu